UMOWA O ZARZĄDZANIE NIERUCHOMOŚCIĄ WSPÓLNĄ
zawarta w dniu ………………………….. roku w Warszawie,
pomiędzy: Wspólnotą Mieszkaniową nieruchomości położonej w Warszawie przy ul. ………………………………., reprezentowaną przez Zarząd w osobach:
l) ………………………………………………….. ,
2) …………………………………………………… ,
3) …………………………………………………… ,
– zwaną dalej w treści umowy Zleceniodawcą
a
………………………………………..z siedzibą przy ul. …………………… w………………………
NR REGON: …………………
NR NIP : ………………….
– zwaną dalej Zleceniobiorcą,
o treści następującej:
§ l
l. Zleceniobiorca oświadcza, iż posiada uprawnienia do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie zarządzania nieruchomościami wydane przez Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, tj. świadectwo nadania licencji zawodowej.
2.Przedmiotem umowy jest świadczenie usług w zakresie zarządzania nieruchomością wspólną Wspólnoty Mieszkaniowej przy ul. ………………..w Warszawie
3.Strony stwierdzają że przedmiotowa nieruchomość wspólna składa się z działki gruntu oraz domu mieszkalnego- stosownie do treści zapisów w dziale I księgi wieczystej KW nr: ……………………………,prowadzonej przez Sąd Rejonowy w Warszawie, Wydział Ksiąg Wieczystych oraz stosownie do treści wypisu z rejestru gruntów.
§ 2
l. Zleceniobiorca ponosi pełną odpowiedzialność za zarządzanie nieruchomością wspólną zgodnie z zasadami prawidłowej gospodarki.
2. Zleceniobiorca w imieniu Zleceniodawcy wykonuje czynności zwykłego zarządu, do podjęcia czynności przekraczającej zwykły zarząd nieruchomością – na podstawie uchwał ogółu właścicieli lokali.
3. Do obowiązków Zleceniobiorcy należy w szczególności:
a) prowadzenie aktualnego wykazu lokali i ich właścicieli oraz przypadających im udziałów w nieruchomości wspólnej,
b) reprezentowanie Zleceniodawcy przed organami sądowymi, administracyjnymi i innymi instytucjami w sprawach związanych z zarządem nieruchomością wspólną,
c) aktualizowanie stanu prawnego ze stanem faktycznym nieruchomości,
d) prowadzenie książki obiektu budowlanego oraz dokumentacji technicznej nieruchomości wspólnej w sposób prawem przewidziany,
e) opracowanie zgodnie z obowiązującymi przepisami regulaminów dototyczących między innymi:
- – kontroli dostępu do budynku,
- – zgłaszania oraz usuwania usterek,
- – sposobu nawiązywania kontaktu w przypadkach nagłych, nie cierpiących zwłoki oraz zwykłego kontaktu,
f) nadzór nad utrzymaniem w należytym porządku i czystości:
- – pomieszczeń i urządzeń budynku służących do wspólnego użytku właścicieli lokali,
- – terenów zielonych i podwórka przynależnych do nieruchomości,
- – dróg i chodników przynależnych do nieruchomości,
g) sprawowanie nadzoru nad pracą osób i podmiotów świadczących pracę lub usługi na rzecz Zleceniodawcy, między innymi w zakresie:
- – bieżącej konserwacji powierzonego budynku i wszelkich urządzeń w nim znajdujących się,
- – napraw, konserwacji i modernizacji instalacji wewnętrznej zimnej wody, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, instalacji elektrycznej, oświetlenia, instalacji gazowej, wentylacji i przewodów kominowych oraz innych instalacji i urządzeń będących własnością wspólnoty – zgodnie z przepisami prawa budowlanego,
- – likwidacja awarii, a następnie usuwanie skutków i przyczyn awarii urządzeń oraz instalacji wewnętrznych nieruchomości wspólnej, przy czym zakres robót powinien być każdorazowo uzgadniany ze Zleceniodawcą,
h) kontrolą wykonania i rozliczanie umów o dostawę energii elektrycznej, zimnej wody i odprowadzenia ścieków, wywozu śmieci, domofonu oraz innych umów zawartych przez Zleceniodawcę,
i) dokonywanie rozliczeń poprzez rachunek bankowy Wspólnoty Mieszkaniowej, gromadzenie wpłat na fundusz remontowy w sposób zapewniający ich księgowe wyodrębnienie,
j) windykacja należności stanowiących należności, pożytki oraz inne przychody z nieruchomości wspólnej,
k} dokonywanie miesięcznego rozliczania wpłaconych przez właścicieli zaliczek na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną i pokrycie świadczeń oraz wpłat na fundusz remontowy w tym:
- – opłat za media dostarczane bezpośrednio do lokali mieszkalnych i użytkowych(opłat – eksploatacyjnych},
– za roboty i usługi związane z nieruchomością wspólną i świadczonych na rzecz nieruchomości wspólnej,
l) prowadzenie na własny koszt księgowości finansowej dla nieruchomości wspólnej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym:
- – sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego
- – sporządzanie i składanie odpowiednich sprawozdań i deklaracji we właściwych urzędach,
– sporządzanie pozaksięgowej ewidencji kosztów zarządu nieruchomością wspólną-
zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów,
- – sporządzanie rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej
zgodnie z dyspozycją Zleceniodawcy określającą zakres i formę
tej ewidencji,
ł) przygotowywanie informacji o zrealizowaniu rocznego planu gospodarczego uwzględniającego również korekty do tego plan, z podziałem kosztów na poszczególnych właścicieli,
m) przygotowanie i sporządzenie projektu rocznego planu gospodarczego w tym planu przychodów i wydatków z Funduszu Remontowego Zleceniodawcy,
n) udzielanie każdemu z właścicieli na jego żądanie wyczerpujących informacji o sprawach dotyczących zarządzania nieruchomością wspólną i rozliczeniach,
o) prowadzenie spraw Zleceniodawcy na zewnątrz, w stosunkach
pomiędzy właścicielami a Zleceniodawcą, wydawanie zarządzeń
porządkowych oraz zgody na wykonywanie dodatkowych instalacji
w zakresie dotyczącym nieruchomości wspólnej,
p) przechowywanie, zabezpieczenie i archiwizowanie dokumentów i dokumentacji dotyczącej nieruchomości wspólnej,
r) zwoływanie i obsługa zebrań właścicieli lokali, w tym przygotowanie miejsca na zebranie i kart do głosowania oraz powiadamianie właścicieli lokali o treści uchwał podjętych w drodze indywidualnego zbierania głosów, a także czynności związanych z prowadzeniem korespondencji z właścicielami lokali,
s) odczyty i rozliczanie wskazań wodomierzy,
t) ewidencjonowanie kosztów bankowych i odsetek oraz ustalanie stanu funduszu remontowego,
u) zawieranie umów w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy,
w)wydawanie poświadczeń bądź zaświadczeń właścicielom lokali.
§ 3
1. Zleceniobiorca zobowiązuje się do wykonania wszelkich czynności koniecznych do należytego wykonania przedmiotu umowy za wynagrodzeniem w wysokości …………..zł (słownie złotych …………………..) miesięcznie.
2. Strony ustalają, że opłaty wnoszone przez właścicieli lokali składają się z:
a)zaliczek na pokrycie kosztów utrzymania w stanie niepogorszonym nieruchomości wspólnej w tym na:
- – wydatki na bieżące naprawy, przeglądy i konserwację instalacji i przewodów,
- – opłaty za dostawę energii elektrycznej w części dotyczącej nieruchomości wspólnej,
- – ubezpieczenia nieruchomości,
- – wydatki na utrzymanie czystości i porządku w częściach wspólnych wewnątrz i na zewnątrz nieruchomości,
- – koszty eksploatacji i konserwacji urządzeń technicznych w nieruchomości wspólnej,
- – koszty usuwania awarii i ich skutków,
- – koszty administracyjne, w tym wynagrodzenie Zleceniobiorcy,
- – koszty finansowe operacji bankowych,
b) zaliczek i wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy,
c) opłat za tzw. świadczenia, to jest pokrycie kosztów dostawy do lokali zimnej wody, wywozu śmieci i odprowadzenia ścieków z lokali oraz opłat za domofony.
3. Koszty prowadzenia korespondencji związanych z windykacją należności ponosi bezpośrednio dłużnik przeciwko któremu prowadzona jest windykacja.
§ 4
l. Właściciele lokali uczestniczą w rzeczywiście poniesionych kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w częściach odpowiadających ich udziałowi we współwłasności w nieruchomości wspólnej oraz zobowiązani są do wnoszenia comiesięcznych opłat na pokrycie kosztów zarządu, zużycia energii cieplnej oraz wody w ich lokalach i opłat na poczet funduszu remontowego.
2.Koszty zarządu nieruchomością wspólną oraz opłaty eksploatacyjne lokalu i na fundusz remontowy, właściciele lokali zobowiązani są uiszczać w formie comiesięcznych zaliczek płatnych na wskazane konto bankowe Zleceniodawcy bez wezwania z góry do 10-ego dnia każdego miesiąca w ustalonej uprzednio wysokości.
3. Ostateczne rozliczenie wpłat zaliczek nastąpi po zakończeniu roku kalendarzowego, nie później niż do 31 marca roku następnego.
4. Opłata za wywóz śmieci będzie rozliczana w stosunku do liczby osób zamieszkałych w lokalu.
5. Opłata za zimną wodę i odprowadzanie ścieków rozliczana będzie:
- -w lokalach w których zamontowane są i posiadają bieżąca legalizację liczniki poboru wody- według ich wskazań,
-w pozostałych lokalach w stosunku do liczby osób zamieszkałych w lokalu.
6. W przypadku zmiany cen umownych lub urzędowych za media lub inne wykonywane usługi Zleceniobiorca dokona stosownych przeliczeń opłat i powiadomi w zawiadomieniu o nowych wysokościach zaliczek
wszystkich właścicieli lokali oraz wynikłych z tych zmian różnicach w przypadających im do zapłaty kosztów zarządu nieruchomością wspólną i opłat za media dostarczane do lokali.
§ 5
l. Zleceniobiorca nie jest upoważniony do podejmowania w odniesieniu do nieruchomości wspólnej jakichkolwiek czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu.
2. W sprawach przekraczających zakres zwykłego zarządu do podjęcia czynności przez Zleceniobiorcę wymagana jest wcześniejsza zgoda właścicieli lokali wyrażona w formie uchwały.
3. Zleceniobiorca dysponuje Funduszem Remontowym Zleceniodawcy w ramach pełnomocnictwa udzielonego uchwałą Zleceniodawcy.
4. Zleceniobiorca zbiera i negocjuje korzystne dla Zleceniodawcy warunki przedkłada Zleceniodawcy oferty firm, z którymi ta ma zamiar zawrzeć umowę.
§ 6
l. W przypadku nagłej awarii, przekraczającej zakres bieżącej konserwacji, zagrażającej bezpieczeństwu ludzi i mienia, a także groźby powiększenia szkody, Zleceniobiorca może samodzielnie do kwoty 1000 zł., ze środków rachunku bieżącego lub Funduszu Remontowego Zleceniodawcy usunąć awarię i jej skutki.
2. Zleceniodawca ma obowiązek niezwłocznie powiadomić Zleceniodawcę o zdarzeniu, o którym mowa w ustępie poprzednim.
§ 7
l. Zleceniobiorca ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą w stosunku do Zleceniodawcy za szkody powstałe w wyniku własnych działań lub zaniechań oraz za działania i zaniechania osób, którym Zleceniobiorca powierzył wykonanie zlecenia, jak za działanie własne.
2. W razie nie wykonania lub nienależytego wykonania przez Zleceniobiorcę obowiązków wynikających z niniejszej umowy ten ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą w stosunku do Zleceniodawcy.
§ 8
Wynagrodzenie Zleceniobiorcy z tytułu zarządzania nieruchomością wspólną płatne jest na podstawie wystawionego przez Zleceniobiorcę rachunku do dnia 10-go każdego miesiąca.
§ 9
Po zakończeniu niniejszej umowy Zleceniobiorca obowiązany jest do:
l. Sporządzenia w terminie jednego miesiąca (z udziałem pełnomocników Zleceniodawcy i nowego Zleceniobiorcy) protokółu zdawczo – odbiorczego dotyczącego:
- stanu technicznego nieruchomości,
- stanu prawnego nieruchomości,
- stanu zobowiązań i wierzytelności Zleceniodawcy,
2. Przedłożenia w terminie jednego miesiąca sprawozdania z dotychczasowego wykonania planu gospodarczego.
3. Niezwłocznego wydania majątku Zleceniodawcy oraz wszelkiej dokumentacji dotyczącej nieruchomości oraz spraw Zleceniodawcy, w tym dokumentacji budowlanej, dokumentacji stanu przwnego nieruchomości i zawartych umów w imieniu Zleceniodawcy.
§ 10
Zleceniobiorca nie może czerpać innych korzyści z zarządzania nieruchomością wspólną oprócz wynagrodzenia określonego niniejszą umową.
§ 11
Niniejsza umowa zawarta jest na czas nieokreślony z jednomiesięcznym terminem wypowiedzenia na koniec miesiąca dla każdej ze stron.
§ 12
Zmiana umowy wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
§ 13
W sprawach nieuregulowanych zastosowanie mają przepisy ustawy o własności lokali oraz kodeksu cywilnego.
§ 14
Umowę sporządzono w dwóch egzemplarzach po jednym dla każdej ze stron.
Załączniki:
l) świadectwo nadania licencji zawodowej zarządcy nieruchomości,
2) polisa ubezpieczenia OC zarządcy nieruchomości,
2} wpis do ewidencji działalności gospodarczej Zleceniobiorcy,
3) zaświadczenie o NIP Zleceniobiorcy,
4} zaświadczenie o Regon Zleceniobiorcy.
ZLECENIODAWCA ZLECENIOBIORCA